Muziek




Kunst: Een zaak van alle vakken!


Op deze pagina vindt u voorbeelden van muzieklessen. Bij deze lessen ontwikkelen kinderen niet alleen hun muzikaal vermogen. Door middel van muziek ontwikkelen kinderen ook taalvaardigheid, woordenschat, begrijpend luisteren. Door de gezamenlijke activiteit en opzet van de lessen worden ook de sociale vaardigheden verbeterd.






Muziekles 1
Student
Praktijkschool
E-mailadres
Groep
Begeleider
Praktijkbegeleider
Slb’er
E-mailadres
Aantal leerlingen
Opdracht
verstrekt door
        Zelf bedacht
Datum:
Aanvangstijd:
Beschikbare tijd:


Onderwerp
Muziek
Beginsituatie
Kinderen zijn bekend met muziek lessen
Doel:
Door kritisch te luisteren wordt verteld wat er in de tekst staat. Er wordt geoefend met ritme, daarnaast leren de kinderen zelf een stukje tekst schrijven en oefenen kritisch naar elkaar te luisteren.

Oriëntatie op de leerstof
Beschrijf de theorie achter de leerstof, plaats de theorie in de (deel)leergang.
De les sluit aan bij de volgende kerndoelen en leerlijnen
Kerndoel 54
De leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken,
om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren
  Kerndoel 55
De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.                                                       

Oriëntatie op de (vak)didactiek
Welke elementen van activerende (vak) didactiek ga je toepassen?
Op welke wijze ga je betrokkenheid creëren? (Zie ook kijkwijzer)
Binnen de les zitten wisselende elementen. Er word met de groep gewerkt, en in tweetallen. De kinderen worden actief betrokken doordat ze zelf gaan ervaren door bewegen, zelf muziek maken, luisteren, kijken, reflecteren.

)Oriëntatie op de leerlingen
Welke problemen zouden de kinderen kunnen hebben met de leerstof?
Welke problemen zouden de kinderen kunnen hebben met jouw aanpak?
Op welke wijze sluit je aan bij de verschillende manieren waarop leerlingen leren?
De kinderen vinden muzieklessen in het algemeen leuk. Dus ik voorzie niet echt problemen. Ik moet ieder kind individueel anders benaderen en op haar/zijn niveau begeleiden. Ik moet de groepjes zo samenstellen dat de kinderen elkaar versterken.

Inleiding
Introductie van de les; pakkende lesopening
Tijd:  10 min.
Ik laat ze het een filmpje met het leid van de droomboom horen en vraag ze goed te luisteren wat ze horen.
van 7.10 tot en met 9.37
Ik vraag de kinderen wat ze hebben gehoord. We bespreken de tekst. Ik stuur het verhaal naar wat de kinderen wel eens dromen.
Actief meedoen

Kern
Instructie

Tijd: 15 min
.We gaan samen het lied zingen.
Na twee keer vraag ik de kinderen te gaan staan.
We gaan tijdens het zingen van het leid wandelen op de maat. Als dit goed lukt splits ik de groep in tweeën. Ze krijgen nummer 1 en 2.  We gaan het lied zingen en groep 1 begint met 8 tellen op de maat te lopen. Na 8 tellen stoppen en begint groep twee te lopen. Na acht telen stopt groep 2 en begint zo groep 1 weer.
Actief meedoen,

Verwerking
Hoe wordt er gewerkt aan het bereiken van de lesdoelen? (werktempo-differentiatie en niveaudifferentiatie}?
Tijd: 20 min.
. We gaan weer in de kring zitten. Ik vertel de kinderen dat we tweetallen een stukje eigen tekst gaan maken.
 In onze achtertuin daar staat een hele grote boom,
Die is niet als de and’re bomen heel gewoon,
Want in het hoogste takje,
Daar hangt een mooi gebakje
En zie ik dat dan denk ik dat ik droom.
Ik heb de tekst op het digibord gezet en vertel dat de kinderen in tweetallen zelf een iets gaan verzinnen voor het rode stukje.
De kinderen krijgen hier 15 minuten voor, daarna gaan we het lied weer zingen en gaat zingt ieder groepje een couplet met zijn eigen verzonnen tekst.
Actief meedoen

Afsluiting en lesovergang
Hoe reflecteer je met de kinderen? Hoe bepaal je of je lesdoel is behaald?
Afsluiting van de les en lesovergang
Tijd: 10 min.
Als afsluiting vraag ik hoe ze de les vonden gaan.
Wat ging goed, wat was moeilijk, Hoe zagen de stukjes tekst eruit enz.. En wat ik er van vond.
Daaruit kan ik afleiden of het lesdoel gehaald is.
We sluiten de les af door nog één keer het lied te zingen
Actief meedoen



Uit welke methode komt het lesontwerp?
Internet en gedeeltelijk zelf bedacht

Op welke wijze zorg je ervoor dat kinderen actief en betrokken leren?
Door zelf enthousiast te zijn en kinderen positief te stimuleren
Welke materialen, leer- en hulpmiddelen gebruik je?
Digibord en internet, papier en pen.

Wat regel je in de dagen voor de les?
-

Wat leg je voor aanvang van de les klaar?
Zet het Digibord klaar met het filmpje van het lied

Welke werk- en groeperingvormen gebruik je?
Klassikaal, groepjes en tweetallen

Welke regels en afspraken hanteer je tijdens de les? (o.a. tijdens het samenwerken)

- Als je iets wil vragen steek je een vinger op.
- We luisteren naar elkaar.
- We praten zachtjes met elkaar als we zelfstandig werken
Waar en hoe worden gebruikte materialen opgeborgen?

Daar waar het hoort






Muziekles 2
Student
Praktijkschool
E-mailadres
Groep
Begeleider
Praktijkbegeleider
Slb’er
E-mailadres
Aantal leerlingen
Opdracht
verstrekt door
     
Datum:
Aanvangstijd:
Beschikbare tijd:


Onderwerp
Muziek
Beginsituatie
Kinderen zijn bekend met muziek lessen. We gaan verder met de het thema van de droomboom
Doel:
De kinderen leren een boom behulp van muziekinstrumenten en andere attributen na te denken hoe je een boom zou kunnen verklanken. Als je een stam met een muziekinstrument moet verklanken gebruik je dan dezelfde klank dan als je een heel klein takje moet verklanken,
.
Oriëntatie op de leerstof
Beschrijf de theorie achter de leerstof, plaats de theorie in de (deel)leergang.
Kunstzinnige is belangrijk voor de oriëntatie op de wereld en voor de persoonlijke en maatschappelijke vorming van leerlingen.
Muziek is één van de disciplines die wordt beoefend met de kinderen
De les sluit aan bij de volgende kerndoelen en leerlijnen
Kerndoel 54
De leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken,
om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren
  Kerndoel 55
De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren
.                                                       

Oriëntatie op de (vak)didactiek
Welke elementen van activerende (vak) didactiek ga je toepassen?
Op welke wijze ga je betrokkenheid creëren? (Zie ook kijkwijzer)

Binnen de les zitten wisselende elementen. Er word met de groep gewerkt en in groepen. De kinderen worden actief betrokken doordat ze zelf gaan ervaren door bewegen, zelf muziek maken, luisteren, kijken, reflecteren.
)Oriëntatie op de leerlingen
Welke problemen zouden de kinderen kunnen hebben met de leerstof?
Welke problemen zouden de kinderen kunnen hebben met jouw aanpak?
Op welke wijze sluit je aan bij de verschillende manieren waarop leerlingen leren?
De kinderen vinden muzieklessen in het algemeen leuk. Dus ik voorzie niet echt problemen. Ik moet ieder kind individueel anders benaderen en op haar/zijn nivo begeleiden. Ik moet de groepjes zo samenstellen dat de kinderen elkaar versterken.



Inleiding
Introductie van de les; pakkende lesopening
Tijd:  5 minuten
Ik vraag of de kinderen nog weten wat we vorige week hebben gezongen.
Ik laat een filmpje zien van een klas die dat leid ook zingt en daarbij muziekinstrumenten gebruikt.
Actief meedoen
Kern
Instructie

Tijd: 10 min
Ik vraag wat de kinderen uitbeelden met de muziekinstrumenten?
IK vraag de kinderen hoe wij een droomboom zou kunnen laten klinken als je dit met bv tikken op de tafel, muziekinstrument enz.. zou uitbeelden.
Hoe klinkt een stam en hoe klinkt het kleinste takje enz..

Actief meedoen,
Verwerking
Tijd:40 minuten
De kinderen worden in groepen van vijf verdeeld . vier kinderen gaan de geluiden maken en 1 kind wijst op leidt dit door op delen van de boom te wijzen en het de andere kinderen laten de geluiden horen.
De groepjes krijgen een stuk behang en stiften. Hier tekenen ze een grote boom op en daarna gaan ze met hun groepje de delen van de boom verklanken met muziekinstrumenten of andere attributen die ze er bij vinden passen.
De kinderen hebben hier een half uur de tijd voor, daarna mogen ze het uitvoeren voor de andere kinderen in de klas
Actief meedoen
Afsluiting en lesovergang
Tijd: 5 minuten.
Tot slot evalueren we hoe het gegaan is. Was het moeilijk of gemakkelijk enz..
De spullen worden weer opgeruimd en de droombomen blijven hangen in de klas.
Actief meedoen



Uit welke methode komt het lesontwerp?
Internet en gedeeltelijk zelf bedacht

Op welke wijze zorg je ervoor dat kinderen actief en betrokken leren?
Door zelf enthousiast te zijn en kinderen positief te stimuleren
Welke materialen, leer- en hulpmiddelen gebruik je?
Digibord en internet, Muziekinstrumenten, stuk behang, dikke stiften en dunne stiften, aanwijsstok.

Wat regel je in de dagen voor de les?
-
Wat leg je voor aanvang van de les klaar?
Muziekinstrumenten, filmpje klaar zetten, behang en stiften en aanwijsstok liggen klaar

Welke werk- en groeperingvormen gebruik je?
Klassikaal en groepjes

Welke regels en afspraken hanteer je tijdens de les? (o.a. tijdens het samenwerken)

- Als je iets wil vragen steek je een vinger op.
- We luisteren naar elkaar.
- We praten zachtjes met elkaar als we zelfstandig werken
Waar en hoe worden gebruikte materialen opgeborgen?

Daar waar het hoort

Geen opmerkingen:

Een reactie posten