Kunst: Een zaak van alle vakken!
Op deze pagina vindt u voorbeelden van muzieklessen. Bij deze lessen ontwikkelen kinderen niet alleen hun muzikaal vermogen. Door middel van muziek ontwikkelen kinderen ook taalvaardigheid, woordenschat, begrijpend luisteren. Door de gezamenlijke activiteit en opzet van de lessen worden ook de sociale vaardigheden verbeterd.
Muziekles 1
Praktijkschool
|
|||||
E-mailadres
|
Groep
|
||||
Begeleider
|
Praktijkbegeleider
|
||||
Slb’er
|
E-mailadres
|
||||
Aantal
leerlingen
|
|||||
Opdracht
verstrekt door
|
Zelf
bedacht
|
Datum:
Aanvangstijd:
Beschikbare
tijd:
|
|||
Onderwerp
|
Muziek
|
||||
Beginsituatie
|
Kinderen zijn bekend met muziek lessen
|
||||
Doel:
Door kritisch te luisteren
wordt verteld wat er in de tekst staat. Er wordt geoefend met ritme,
daarnaast leren de kinderen zelf een stukje tekst schrijven en oefenen
kritisch naar elkaar te luisteren.
|
|||||
Oriëntatie op de leerstof
Beschrijf de theorie achter de leerstof, plaats de theorie in de (deel)leergang.
|
De
les sluit aan bij de volgende kerndoelen en leerlijnen
Kerndoel 54
De leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren
Kerndoel
55
De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren. |
||||
Oriëntatie op de (vak)didactiek
Welke elementen van activerende (vak) didactiek ga je toepassen?
Op welke wijze ga je betrokkenheid creëren? (Zie ook kijkwijzer)
|
Binnen de les zitten
wisselende elementen. Er word met de groep gewerkt, en in tweetallen. De
kinderen worden actief betrokken doordat ze zelf gaan ervaren door bewegen,
zelf muziek maken, luisteren, kijken, reflecteren.
|
||||
)Oriëntatie op de leerlingen
Welke problemen zouden de kinderen kunnen hebben met de leerstof?
Welke problemen zouden de kinderen kunnen hebben met jouw aanpak?
Op welke wijze sluit je aan bij de verschillende manieren waarop
leerlingen leren?
|
De kinderen vinden muzieklessen in het algemeen leuk. Dus ik voorzie
niet echt problemen. Ik moet ieder kind individueel anders benaderen en op
haar/zijn niveau begeleiden. Ik moet de groepjes zo samenstellen dat de
kinderen elkaar versterken.
|
||||
Inleiding
Introductie van de les;
pakkende lesopening
Tijd: 10 min.
|
Ik laat ze het een
filmpje met het leid van de droomboom horen en vraag ze goed te luisteren wat
ze horen.
van 7.10 tot en met 9.37
Ik vraag de kinderen wat
ze hebben gehoord. We bespreken de tekst. Ik stuur het verhaal naar wat de
kinderen wel eens dromen.
|
Actief meedoen
|
|||
Kern
Instructie
Tijd: 15 min
|
.We gaan samen het lied
zingen.
Na twee keer vraag ik de
kinderen te gaan staan.
We gaan tijdens het zingen
van het leid wandelen op de maat. Als dit goed lukt splits ik de groep in
tweeën. Ze krijgen nummer 1 en 2. We
gaan het lied zingen en groep 1 begint met 8 tellen op de maat te lopen. Na 8
tellen stoppen en begint groep twee te lopen. Na acht telen stopt groep 2 en
begint zo groep 1 weer.
|
Actief meedoen,
|
|||
Verwerking
Hoe wordt er gewerkt aan
het bereiken van de lesdoelen? (werktempo-differentiatie en
niveaudifferentiatie}?
Tijd: 20 min.
|
. We gaan weer in de
kring zitten. Ik vertel de kinderen dat we tweetallen een stukje eigen tekst
gaan maken.
In onze
achtertuin daar staat een hele grote boom,
Die is niet als de and’re bomen heel gewoon,
Want in het hoogste takje,
Daar hangt een mooi gebakje
En zie ik dat dan denk ik dat ik droom.
Ik heb de tekst op het
digibord gezet en vertel dat de kinderen in tweetallen zelf een iets gaan
verzinnen voor het rode stukje.
De kinderen krijgen hier
15 minuten voor, daarna gaan we het lied weer zingen en gaat zingt ieder
groepje een couplet met zijn eigen verzonnen tekst.
|
Actief meedoen
|
|||
Afsluiting en
lesovergang
Hoe reflecteer je met de
kinderen? Hoe bepaal je of je lesdoel is behaald?
Afsluiting van de les en
lesovergang
Tijd: 10 min.
|
Als afsluiting vraag ik
hoe ze de les vonden gaan.
Wat ging goed, wat was
moeilijk, Hoe zagen de stukjes tekst eruit enz.. En wat ik er van vond.
Daaruit kan ik afleiden
of het lesdoel gehaald is.
We sluiten de les af
door nog één keer het lied te zingen
|
Actief meedoen
|
|||
Uit welke methode komt het
lesontwerp?
|
Internet en gedeeltelijk
zelf bedacht
|
Op welke wijze zorg je ervoor dat kinderen actief en betrokken leren?
|
Door zelf enthousiast te
zijn en kinderen positief te stimuleren
|
Welke materialen, leer- en
hulpmiddelen gebruik je?
|
Digibord en internet,
papier en pen.
|
Wat regel je in de dagen
voor de les?
|
-
|
Wat leg je voor aanvang van
de les klaar?
|
Zet het Digibord klaar met
het filmpje van het lied
|
Welke werk- en
groeperingvormen gebruik je?
|
Klassikaal, groepjes en
tweetallen
|
Welke regels en afspraken
hanteer je tijdens de les? (o.a. tijdens het samenwerken)
|
- Als je iets wil vragen
steek je een vinger op.
- We luisteren naar elkaar.
- We praten zachtjes met
elkaar als we zelfstandig werken
|
Waar en hoe worden
gebruikte materialen opgeborgen?
|
Daar waar het hoort
|
Muziekles 2
Student
|
Praktijkschool
|
||||
E-mailadres
|
Groep
|
||||
Begeleider
|
Praktijkbegeleider
|
||||
Slb’er
|
E-mailadres
|
||||
Aantal
leerlingen
|
|||||
Opdracht
verstrekt door
|
Datum:
Aanvangstijd:
Beschikbare
tijd:
|
||||
Onderwerp
|
Muziek
|
||||
Beginsituatie
|
Kinderen zijn bekend met muziek lessen. We gaan verder
met de het thema van de droomboom
|
||||
Doel:
De kinderen leren een boom
behulp van muziekinstrumenten en andere attributen na te denken hoe je een
boom zou kunnen verklanken. Als je een stam met een muziekinstrument moet
verklanken gebruik je dan dezelfde klank dan als je een heel klein takje moet
verklanken,
.
|
|||||
Oriëntatie op de leerstof
Beschrijf de theorie achter de leerstof, plaats de theorie in de
(deel)leergang.
|
Kunstzinnige is belangrijk
voor de oriëntatie op de wereld en voor de persoonlijke en maatschappelijke
vorming van leerlingen.
Muziek is één van de
disciplines die wordt beoefend met de kinderen
De
les sluit aan bij de volgende kerndoelen en leerlijnen
Kerndoel 54
De leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren
Kerndoel
55
De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren. |
||||
Oriëntatie op de (vak)didactiek
Welke elementen van activerende (vak) didactiek ga je toepassen?
Op welke wijze ga je betrokkenheid creëren? (Zie ook kijkwijzer)
|
Binnen de les zitten
wisselende elementen. Er word met de groep gewerkt en in groepen. De kinderen
worden actief betrokken doordat ze zelf gaan ervaren door bewegen, zelf muziek
maken, luisteren, kijken, reflecteren.
|
||||
)Oriëntatie op de leerlingen
Welke problemen zouden de kinderen kunnen hebben met de leerstof?
Welke problemen zouden de kinderen kunnen hebben met jouw aanpak?
Op welke wijze sluit je aan bij de verschillende manieren waarop
leerlingen leren?
|
De kinderen vinden muzieklessen in het algemeen leuk. Dus ik voorzie
niet echt problemen. Ik moet ieder kind individueel anders benaderen en op
haar/zijn nivo begeleiden. Ik moet de groepjes zo samenstellen dat de
kinderen elkaar versterken.
|
||||
Inleiding
Introductie van de les;
pakkende lesopening
Tijd: 5 minuten
|
Ik vraag of de kinderen
nog weten wat we vorige week hebben gezongen.
Ik laat een filmpje zien
van een klas die dat leid ook zingt en daarbij muziekinstrumenten gebruikt.
|
Actief meedoen
|
|||
Kern
Instructie
Tijd: 10 min
|
Ik vraag wat de kinderen
uitbeelden met de muziekinstrumenten?
IK vraag de kinderen hoe
wij een droomboom zou kunnen laten klinken als je dit met bv tikken op de
tafel, muziekinstrument enz.. zou uitbeelden.
Hoe klinkt een stam en hoe
klinkt het kleinste takje enz..
|
Actief meedoen,
|
|||
Verwerking
Tijd:40 minuten
|
De kinderen worden in
groepen van vijf verdeeld . vier kinderen gaan de geluiden maken en 1 kind
wijst op leidt dit door op delen van de boom te wijzen en het de andere
kinderen laten de geluiden horen.
De groepjes krijgen een stuk
behang en stiften. Hier tekenen ze een grote boom op en daarna gaan ze met
hun groepje de delen van de boom verklanken met muziekinstrumenten of andere
attributen die ze er bij vinden passen.
De kinderen hebben hier een
half uur de tijd voor, daarna mogen ze het uitvoeren voor de andere kinderen
in de klas
|
Actief meedoen
|
|||
Afsluiting en
lesovergang
Tijd: 5 minuten.
|
Tot slot evalueren we
hoe het gegaan is. Was het moeilijk of gemakkelijk enz..
De spullen worden weer
opgeruimd en de droombomen blijven hangen in de klas.
|
Actief meedoen
|
|||
Uit welke methode komt het
lesontwerp?
|
Internet en gedeeltelijk
zelf bedacht
|
Op welke wijze zorg je ervoor dat kinderen actief en betrokken leren?
|
Door zelf enthousiast te
zijn en kinderen positief te stimuleren
|
Welke materialen, leer- en
hulpmiddelen gebruik je?
|
Digibord en internet,
Muziekinstrumenten, stuk behang, dikke stiften en dunne stiften, aanwijsstok.
|
Wat regel je in de dagen
voor de les?
|
-
|
Wat leg je voor aanvang van
de les klaar?
|
Muziekinstrumenten, filmpje
klaar zetten, behang en stiften en aanwijsstok liggen klaar
|
Welke werk- en
groeperingvormen gebruik je?
|
Klassikaal en groepjes
|
Welke regels en afspraken
hanteer je tijdens de les? (o.a. tijdens het samenwerken)
|
- Als je iets wil vragen
steek je een vinger op.
- We luisteren naar elkaar.
- We praten zachtjes met
elkaar als we zelfstandig werken
|
Waar en hoe worden
gebruikte materialen opgeborgen?
|
Daar waar het hoort
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten